لابیاپلاستی یک جراحی پلاستیک محسوب می شود و به مانند هر جراحی زیبایی دیگری برای اینکه نتیجه بهتری دیده شود  و عوارض لابیاپلاستی فرد را درگیر نکند ، باید مراقبت های لازم صورت بگیرد .  مهم ترین اقداماتی که بانوان بعد از عمل لابیا باید انجام بدهند در زیر ذکر شده است .

⭐️ اقدامات بعد از لابیاپلاستی

پس از لابیاپلاستی بیماران به مدت شش هفته نباید ورزش های سنگین و یا به انجام جابجایی اجسام سنگین بپردازند ، البته لازم به ذکر است که پیاده روی و یا انجام ورزش های سبک پس از یک هفته امکان پذیر است .در ۲۴ ساعت اول پس از عمل لبیوپلاستی شخص باید استراحت مطلق داشته باشد ، پس از آن دو روز می تواند استراحت نسبی داشته باشد ، سپس فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد ، در زمان استراحت بیمار باید یک بالش زیر خود قرار دهد .

⭐️ برای پیشگیری از عفونت بعد از لابیاپلاستی چه کار کنم؟

به بیماران توصیه می شود که قبل از انجام عمل به استحمام بپردازند تا در بعد از عمل اجباری برای حمام رفتن نداشته باشند البته که می توان بعد از جراحی به حمام رفت منتها مدت زمان آن باید کم و به صورت ایستاده باشد همچنین  بیماران باید هر روز برای پیشگیری از عفونت، ناحیه را با آب و صابون شست و شو دهند ، سپس با سشوار خشک نمایند. اینکه به همراه آب از چه شوینده ای استفاده کنید  را از پزشک خود بپرسید.

نکته مهم: استفاده از لگن آب گرم و یا نشستن در وان آب گرم توصیه نمی شود ، زیرا این امر سبب کشیده شدن بخیه ها می گردد.

 

⭐️ ورزش کردن بعد از لابیاپلاستی

در روزهای اول بانوان با کمی محدودیت حرکت روبرو هستند ، نباید در روزهای اول تند تند راه بروند و یا بدوند بلکه باید آرام آرام راه بروند ، دکتر زارع پور جراح زیبایی زنان توصیه می کنند که در هفته های اول حتما پاها به حالت بسته باشد ، تا از فشار به بخیه ها و یا باز شدن بخیه ها اجتناب شود . ورزش را بانوان پس از گذشت ۴ هفته می توانند انجام دهند .

رفتن به استخر را باید حداقل به مدت یک ماه شخص به تاخیر بیندازد ، هم چنین استفاده از سونا را شخص باید به مدت سه ماه به تاخیر بیندازد تا بخیه های کشیدگی روبرو نشوند .

اشخاصی که قصد برنزه کردن پس از لابیاپلاستی را دارند ، باید به مدت سه ماه این کار را به تاخیر بیندازند .

 

⭐️ چند وقت بعد از عمل لابیاپلاستی می توان رابطه جنسی داشت؟

داشتن رابطه جنسی بعد از عمل لابیا بسته به خوب شدن زخم ها و بخیه ها برای هر فردی متفاوت است ، اما به طور عموم نیاز است برای ۴ تا ۶ هفته رابطه جنسی نداشته باشید.

 

⭐️ تورم بعد از لابیاپلاستی

  • استفاده از کمپرس یخ در ۲۴ ساعت اول پس از عمل  برای کاهش تورم ها توصیه می شود ، پس از یک روز از گذشت عمل ، شخص باید از کمپرس گرم استفاده نماید .
  • برای اینکه از ورم زیاد پیشگیری شود در ۲۴ ساعت اول شخص نباید به مدت طولانی بنشیند زیرا علاوه بر افزایش تورم سبب افزایش کشیدگی بخیه ها می شود .
  • مصرف سیگار در ماه اول باید قطع گردد ، مصرف سیگار و دخانیات سبب افزایش خونریزی پس از عمل و پارگی لابیاها می شود  همچنین روند کاهش تورم را کند می کند.
  • مصرف انواع ویتامین C یکی دیگر از نکاتی است که بانوان باید به آن اهمیت دهند تا علاوه بر کاهش تورم ها کمک به بازسازی بافت آسیب دیده شود .
  • مصرف غذاهای پر نمک و فست فود باید کاهش یابد .
  • مصرف ویتامین E و روی نیز توصیه می شود ، مصرف سبزیجات و میوه های تازه هم از دیگر نکاتی است که بانوان در هفته های اول پس از لابیاپلاستی برای بهبود روند بافت واژن استفاده نمایند .
  • استفاده از کمپوت های شیرین  و لبنیات را باید در هفته های اول پس از لابیاپلاستی قطع نمایید .

 

 

⭐️ داروهای بعد از لابیاپلاستی

مصرف پماد ها و داروها به خصوص آنتی بیوتیک نباید قطع شود و تا زمانی که جراح لابیاپلاستی شما توصیه می کند مصرف داروها را فراموش نکنید.

برای ترمیم زخم ها و جای بخیه ها بر حسب تکنیک انجام شده ، پمادها و کرم های ترمیمی تجویز می گردد که  باید در مصرف آنها دقت لازم را داشته باشید تا پس از اتمام نقاهت بعد از عمل با پارگی لابیاها و یا جای بخیه ها روبرو نشوید .

⭐️ احساس درد بعد از لابیاپلاستی

پس از عمل لابیاپلاستی شخص درد خاصی ندارد ، که البته میزان درد بسته به آستانه درد هر شخص متفاوت است ، برخی از افراد با مصرف سه روزه مسکن ها احساس آرامش دارند و درد غیر قابل تحملی را حس نمی کنند ، اما در برخی از اشخاص که آستانه درد آنها پایین است ، نیاز به مصرف یک هفته ای مسکن ها است .

لباس های زیر حتما باید از جنس نخ باشد ، تعویض دو ساعته پدهای بهداشتی که پزشک پس از لابیاپلاستی به بیمار می دهد الزامی است تا از عفونت پس از عمل پیشگیری شود .

 

⭐️ اگر در دوران نقاهت بعد از عمل لابیاپلاستی پریود بشویم، چه کار کنیم؟

توصیه ما این است که زمان جراحی خود را طوری تنظیم کنید که یک هفته از عادت ماهیانه شما گذشته باشد تا در روزهای اول بعد از عمل راحت تر باشید.اما اگر خونریزی قاعدگی شما شروع شد بهتر است به چای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید و ناحیه عمل شده را با آب ولرم شسته و سپس خشک کنید و نوار بهداشتی را با فواصل زمانی کمتر تعویض کنید.

 

⭐️ نحوه استفاده از کمپرس یخ و گرم پس از عمل لبیوپلاستی

همانطور که در بالا هم ذکر شد ، در ۲۴ ساعت اول استفاده از کمپرس سرد الزامی است ، نباید کمپرس سرد را مداوم گذاشت بلکه کمپرس سرد را باید ۱۰ دقیقه شخص بر روی ناحیه جراحی شده قرار داد سپس برداشت .

شخص از روز دوم پس از عمل لبیوپلاستی کمپرس گرم را استفاده می کند ، پس از اینکه فرد ناحیه تناسلی را با آب و صابون شست ، ناحیه تناسلی را با سشوار گرم به طور کامل خشک می نماید ، سپس کمپرس گرم را قرار می دهد ، استفاده از کمپرس گرم تا سه روز باید ادامه یابد.

⭐️ بی حسی ، تورم و سوزش بعد از عمل تا چه زمان طبیعی است ؟

احساس درد ، قرمزی ، خارش ، التهاب و بی حسی در اطراف بخیه ها در روز های اول بعد از عمل به هیچ عنوان جای نگرانی ندارد . اما انتظار می رود این موارد با مرور زمان کمتر و کمتر شود در صورتی که هر کدام از این علائم با گذشت زمان شدت پیدا کند باید با جراح خود تماس بگیرید.

 

اقدامات ذکر شده برای عمل لابیاپلاستی با لیزر یکسان بوده تنها ممکن است دوران نقاهت بعد از عمل با لیزر به دلیل عدم وجود برش کمتر باشد.