preloader
ویرایش

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز 

با ما تماس بگیرید

منظور از جواب آزمایش کولپوسکوپی (CIN) چیست؟

  • خانه
  • -
  • اطلاعات عمومی
  • -
  • منظور از جواب آزمایش کولپوسکوپی (CIN) چیست؟
منظور از جواب آزمایش کولپوسکوپی (CIN) چیست؟

یکی از ساده ترین روش هایی که می تواند به شناسایی سرطان دهانه رحم کمک کند، آزمایش کولپوسکوپی می باشد. در این روش درمانی پزشک با استفاده از دستگاهی با نام کولپوسکوپ، تمامی سلول هایی که در دهانه رحم قرار دارند را بررسی می نماید.

با تفسیر جواب کولپوسکوپی می توان به اطلاعات دقیقی در خصوص بروز سرطان دهانه رحم دست یافت. خانم های بسیاری هستند که بسته به دلایل مختلفی ممکن است به بیماری سرطان دهانه رحم مبتلا شوند. پزشک پس از بررسی دهانه رحم بیمار، در صورتی که به مورد مشکوکی بخورد، از آن نمونه گیری نموده و آن را به آزمایشگاه میفرستد.

تا بر روی نمونه آزمایشات بیشتری انجام شود، و پزشک با اطمینان بالا قادر باشد بیماری را تشخیص دهد. به طور کلی دستگاه های کولپوسکوپی دقت بالایی دارند، و بیش از ۹۹ درصد از سلول های سرطانی و بدخیم را می توانند تشخیص دهند. پس از تشخیص این بیماری نیز، می توان از رشد آن جلوگیری نمود. در حالی که با روش پاپ اسمیر تنها می توان ۶۰ درصد از ابتلا به بیماری را تشخیص داد.

 

جواب کولپوسکوپی رحم نرمال
جواب کولپوسکوپی نرمال

منظور از CIN چیست و به چند نوع تقسیم می شود؟

بسیاری از بیماران که در خصوص سرطان دهانه رحم اطلاعاتی ندارند، با سوالات زیادی مواجه می شوند. این که CIN به چند نوع تقسیم می شود؟ یا CIN1 چیست و به چه معنا می باشد؟ به طور کلی باید بیان نماییم که تمامی تغییراتی که ممکن است در دهانه رحم رخ دهد، حالت های متفاوتی دارند.

در اصل پیش از ان که دهانه رحم به سرطان مبتلا شود، یا سرطان در این قسمت پیشرفت نماید، دچار برخی تغییرات و تحولات خاص می شود. این تغییرات را با روش کولپوسکوپی می توان به راحتی مشاهده نمود، و از آن ها با نام CIN یاد می شود.

CIN را می توانیم رشد جدید سلول های درون بافتی دهانه رحم معنی کنیم. در صورتی که سلول ها به صورت غیر طبیعی آغاز به رشد نمایند، بدخیم خواهند بود. از این رو لازم است از پیشروی آنها جلوگیری نمود، تا منجر به تبدیل شدن به سرطان دهانه رحم نشوند.

نمونه جواب کولپوسکوپی

CIN خود به سه دسته اصلی CIN1,CIN2,CIN3 تقسیم می شود.

روش مناسب تشخیص و درمان CIN1 با کولپوسکوپی چیست؟

مسلما برای ان که بتوانیم اقدام به درمان CIN1 نماییم، لازم است ابتدا از طریق آزمایش کولپوسکوپی در مورد ابتلا به این بیماری اطمینان حاصل کنیم. زیرا به هر میزان که این بیماری زودتر تشخیص داده شود، می تواند در کسب نتیجه موثرتر واقع شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که بیماری CIN1 به هیچ عنوان دارای عوارض جدی نمی باشد، و حتی در بیش از ۶۰ تا ۸۵ درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، تغییرات اولیه سرطان به صورت خود به خود پسرفت خواهد داشت. از این رو بین ۱۵ تا ۴۰ درصد از افراد ممکن است درگیر سرطان شوند، که در صورت تشخیص به هنگام این مشکل با کولپوسکوپی، می توان آن را درمان نمود.

لازم است خانم ها هر سال اقدام به انجام تست پاپ اسمیر نموده و اگر در حین انجام رابطه با درد، سوزش یا لکه بینی مواجه شدند، حتما به پزشک زنان مراجعه کنند.

عکس کولپوسکوپی CIN1
عکس کولپوسکوپی CIN1

منظور از CIN2 چیست و درمان آن به چه صورت است؟

درجه دوم بیماری CIN را باید در پاسخ CIN2 چیست دریافت نماییم. این بیماری زمانی رخ می دهد که دو سوم از سلول های دهانه رحم یا ناحیه تی زون، درگیر تغییرات پیش سرطانی یا سرطانی شده باشند. در چنین حالتی بیمار به CIN2 مبتلا شده است. که با دستگاه کولپوسکوپی می توان به راحتی بروز این بیماری را مشاهده نمود.

در مرحله اول کولپوسکوپی پس از آن که مشکل دار بودن سلول ها را مشاهده نمودید، می توانید نمونه را برای انجام آزمایشات تکمیلی و پاتولوژی دقیق، به آزمایشگاه ارسال کنید. در واقع اگر فرد به بیماری CIN1 دچار شده باشد و روند درمان خود را پیگیری نکند، ممکن است این سلول های سرطانی رشد کرده و مشکل به بار آورد.

مسلما درمان CIN2 نسبت به CIN1 دشوارتر و جدی تر خواهد بود. زیرا طبق گزارشات، در ۲۰ درصد از موارد، افرادی که به CIN2 مبتلا شده اند، سرطان تا دهانه رحم آنها پیشروی کرده است. معمولا برای درمان این بیماری از روش لیزر و لیپ استفاده می شود.

نمونه عکس کولپوسکوپیCIN2
عکس کولپوسکوپیCIN2

منظور از CIN3 چیست و نحوه درمان آن چگونه است؟

در صورتی که پس از انجام آزمایش کولپوسکوپی، نتیجه ۱۰۰ درصد ابتلای سلول های دهانه رحم به سرطان را نشان دهد، بیماری به سرطان دهانه رحم درجه سوم مبتلا شده است. از این رو افرادی که نمی دانند CIN3 چیست، باید بیان نماییم که این بیماری در اصل پیشرفته ترین نوع CIN به شمار می رود.

در صورتی که سرطان در درجه های دیگر پیشروی نکرده باشد، قابلیت درمان و پیشگیری دارد. برای درمان CIN3 لازم است سریع ترین روش انتخاب شود. می توان ابتدا اقدام به انجام پاپ اسمیر و کولپوسکوپی نمود، و سپس درمان را آغاز کرد.

برای درمان بیماری پیشرفته CIN، می توان از روش های مختلفی برای از بین بردن بافت های سرطانی استفاده نمود. البته لازم به ذکر است که اگر شخصی مبتلا به بیماری HPV باشد، باید روش درمانی دیگری نسبت به کولپوسکوپی برای آن در نظر گرفت. این بیماری نیاز به درمان تهاجمی و سریعتری خواهد داشت.

منظور از HSIL یا LSIL یا ASCUS چیست؟

بسیاری از بیماران ممکن است از پزشک خود اصطلاحات خاصی را بشنوند. از جمله HSIL یا LSIL یا ASCUS. در حالی که معنی HSIL یا LSIL یا ASCUS را نمی دانند. به طور کلی باید بیان نماییم که این سه مورد، تغییرات سلولی را در جواب کولپوسکوپی بیان می کنند.

برای آن که در مورد معنای واقعی آن ها اطلاعات بدست آورید، لازم است نسبت به علم پاتولوژی آشنایی داشته باشید. اما به صورت خلاصه می توانیم در مورد معنی این کلمات به این مسئله اشاره نمایم، که تغییراتی که بر روی سلول ها بسته به شکل، میزان تقسیم و تغییرات هسته ای ایجاد می شود را HSIL یا LSIL یا ASCUS می گویند. تمامی این طبقه بندی ها در زمان بررسی آزمایش کولپوسکوپی مد نظر قرار می گیرد و اهمیت دارد.