preloader
ویرایش

درباره ما

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز 

با ما تماس بگیرید

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل چه زمانی است؟

  • خانه
  • -
  • اطلاعات عمومی
  • -
  • بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل چه زمانی است؟
بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل چه زمانی است؟

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل چه زمانی است؟

 

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا زگیل تناسلی، شایع ترین عفونت منتقله از راه مقاربتی است. این ویروس از طریق تماس صمیمانه پوست به پوست پخش می شود. برای رفع این بیماری پزشکان متخصص اصولا واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل را پیشنهاد می کنند. اما آیا نسبت به این ویروس اطلاعاتی دارید؟ با ما همراه شوید.

 

عفونت های HPV به قدری شایع هستند که بسیاری از زنان و مردان ممکن است در یک دوره از زندگی خود به یک نوع ویروس HPV مبتلا شوند. بیشتر عفونت ها بدون علامت بوده و غیرقابل شناسایی هستند. اما برخی از آنها می توانند پایدار بوده باشند و در اواخر عمر در زنان به سرطان تبدیل شوند.

 

از این رو لازم است برای جلوگیری از بروز چنین بیماری خطرناکی در بدن، اقدام به استفاده از واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل نمود. معمولا افرادی که به این ویروس آلوده می شوند، درگیر مشکلاتی همچون موارد زیر می گردند:

 

  • سرطان های دهانه رحم، واژن و ولو (در زنان)
  • سرطان آلت تناسلی مرد (در مردان)
  • سرطان مقعد
  • سرطان پشت گلو (دهانه حلق)
  • زگیل ناحیه تناسلی

 

واکسن hpv یک واکسن ایمن و موثر است، که می تواند از عفونت هایی که معمولاً باعث سرطان می شوند به خوبی جلوگیری کند.

سرطان دهانه رحم و ویروس hpv

 

انواع مختلف HPV کدامند و چه کاری انجام می دهند؟

 

بیش از ۱۰۰ نوع مختلف HPV وجود دارد و حدود ۴۰ نوع آن ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهد. HPV بسیار شایع است و می تواند از طریق هر نوع تماس جنسی با شخص دیگری که قبلاً آن را داشته است، فرد مقابل را گرفتار کند.

 

بیشتر افراد در برهه ای از زندگی به عفونت HPV مبتلا می شوند و بدن آنها بدون درمان به طور طبیعی از شر آن خلاص می شود. اما برخی از افراد آلوده به نوع پرخطر HPV قادر به پاکسازی آن نخواهند بود. این دسته از افراد نیاز دارند تا پیش از آلودگی از واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل استفاده کرده باشند.

 

با گذشت زمان، ویروس می تواند باعث رشد غیر طبیعی بافت و همچنین تغییرات دیگری شود؛ که در صورت عدم درمان منجر به سرطان می شود. انواع پرخطر HPV با انواع مختلف سرطان مرتبط است.

 

 

استفاده از واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل چه کاربردی دارد؟

 

واکسن HPV به شما کمک می کند تا در برابر انواع خاصی از HPV که منجر به سرطان یا زگیل های تناسلی می شود، بدنتان را محافظت نمایید. واکسن HPV که با نام تجاری Gardasil 9 نیز شناخته می شود می تواند از بدن در برابر بسیاری از مشکلات محافظت کند. معمولا از این واکسن برای افرادی که دارای سنین بین ۱۵ تا ۴۵ سال هستند، بیشتر استفاده می شود.

 

 

زمان های تزریق واکسن گارداسیل

 

مرحله تزریق واکسن به سه صورت است. اولین مرحله از دریافت واکسن که به اتمام برسد، ۲ ماه بعد دومین مرحله تزریق انجام می شود. پس از ۴ ماه لازم است مرحله سوم این واکسن نیز بر بدن تزریق شود. پس به طور کلی باید بگوییم تزریق واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل حدود ۶ ماه زمان در بر خواهد گرفت.

 

البته کودکانی که بین ۹ تا ۱۴ سال دارند، تنها در دو مرحله این واکسن را دریافت می کنند. پس از دریافت اولین مرحله واکسن، ۶ ماه بعد مرحله دوم واکسن نیز به بدن آنها تزریق خواهد شد.

 

 

چه کسانی واجد شرایط تزریق واکسن HPV می باشند؟

 

همه افراد بین ۹ تا ۴۵ سال می توانند واکسن اچ پی وی را برای محافظت در برابر زگیل های تناسلی و یا انواع مختلف HPV که می توانند باعث سرطان شوند، دریافت نمایند. توصیه می شود کودکان در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی واکسن بزنند، با این کار، سالها قبل از اینکه از نظر جنسی فعال شوند کاملاً محافظت خواهند شد.

 

اما صرف نظر از سن، با پرستار یا پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید آیا واکسن زگیل تناسلی  می تواند برای شما مفید باشد یا خیر. بدون مشورت با پزشک هرگز از این واکسن استفاده نکنید. برای آنکه درک بهتری از این واکسن داشته باشید، بهتر است بدانید که واکسن Gardasil 9 توسط FDA برای استفاده در سال ۲۰۱۴ تایید شد.

 

ایمنی Gardasil 9 قبل از مجوز در آزمایشات بالینی با بیش از ۱۵۰۰۰ شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت و همچنان تحت نظارت است. Gardasil 9 از ۹ نوع HPV نوع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ محافظت می کند.

 

واکسن hpv برای چه سنی است؟

 

برای این که واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل تاثیر گذاری بیشتری بر روی بدن داشته باشد، باید آن را قبل از قرارگرفتن در معرض ویروس اچ پی وی استفاده کنید. اگر قبلاً واکسینه نشده باشید، و در سنین ۱۵ تا ۲۶ سالگی قرار داشته باشید، لازم است که هنوز سه دوز از این واکسن را مورد استفاده قرار دهید.

 

از سوی دیگر افرادی که دارای شرایط خاص نقص ایمنی هستند نیز، و در سنین ۹ تا ۲۶ سال هستند توصیه می شود سه دوز از این واکسن را مورد استفاده قرار دهند. افرادی که پیش از این سنین اقدام به واکسیناسیون ننموده اند، معمولا مزایای کمتری از ان را دریافت خواهند کرد.

 

چه کسانی نباید از واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل استفاده کنند؟

 

همانطور که بیان نمودیم چه افرادی لازم است این واکسن را مورد استفاده قرار دهند، باید بگوییم برخی از افراد نیز نباید از واکسن گارداسیل استفاده نمایند. زیرا آن ها را با مشکلات زیادی مواجه می سازد. از جمله این افراد باید به موارد زیر اشاره کنیم:

 

  • خانم هایی که باردار هستند
  • افرادی که واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی نسبت به هر یک از اجزای واکسن HPV یا دوز قبلی واکسن HPV داشته اند

 

 

استفاده از واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل برای زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود. با این حال، دریافت واکسن HPV در زمان بارداری دلیل برای هشدار نیست. اگر پس از شروع سری واکسن HPV مشخص شد که یک زن باردار است، باید دوزهای دوم و / یا سوم را به تاخیر اندازد . زنانی که شیرده هستند می توانند واکسن دریافت کنند.

 

 

آیا واکسن Gardasil دارای عوارض خاصی می باشد؟

 

واکسن HPV که در جلوگیری از عفونت ها و سرطان های مربوط به اچ پی وی ایمن و موثر می باشد، مانند هر دارویی می توانند عوارض جانبی داشته باشند. بسیاری از افرادی که واکسن HPV دریافت می کنند، هیچ عارضه جانبی ندارند.

 

اما از جمله شایع ترین عوارض جانبی خفیف تزریق این واکسن، باید به بازوی زخمی در اثر ضربه اشاره کنیم. از سوی دیگر واکنش های شدید آلرژیک پس از واکسیناسیون نادر است، اما می تواند تهدید کننده زندگی برخی از مردم دنیا باشد.

 

افرادی که به این واکسن آلرژی دارند، با مشکلاتی همچون کهیر، تورم صورت و گلو، مشکل تنفس، ضربان قلب سریع، سرگیجه و ضعف مواجه می شوند. در صورتی که پس از تزریق واکسن با چنین مشکلاتی روبه رو شدید، بهتر است با اورژانس تماس گرفته و سریعا به بیمارستان منتقل شوید.

 

از دیگر عوارض جانبی واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل باید به موارد زیر اشاره نماییم:

 

  • درد در محل تزریق، قرمزی یا تورم در بازو
  • تب
  • سردرد یا احساس خستگی
  • بروز حالت تهوع
  • درد عضله یا مفصل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چرا واکسن HPV در سنین جوانی تزریق می شود؟

 

عفونت های HPV می توانند از طریق هر تماس پوست به پوست شیوع پیدا کنند و معمولاً در انگشتان، دست ها، دهان و دستگاه تناسلی مشاهده می شوند. این بدان معناست که ویروس می تواند در طی هر نوع فعالیت جنسی، از جمله لمس، شیوع یابد.

 

اگر دختران و پسران قبل از تماس با اچ پی وی (به عبارت دیگر قبل از اینکه از نظر جنسی فعال شوند) واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل را دریافت کنند، می تواند نتیجه بهتری برای سلامتی آنها در بر داشته باشد. بنابراین دریافت واکسن در طی سالهای نوجوانی و حتی پیش از آن کمک می کند تا فرد پیش از آلودگی به این بیماری، محافظت شود.

 

البته لازم به ذکر است که بیشتر افراد واکسینه نشده، در برخی از دوره های زندگی خود به نوعی از HPV آلوده می شوند. اما به راحتی بهبود می یابند.

 

 

واکسن گارداسیل کجا تزریق می شود؟

 

واکسن HPV به صورت ۳ آمپول در بازو، با فاصله حداقل ۶ ماه از یکدیگر تزریق می شود. مهم است که هر سه دوز واکسن به درستی مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

 

واکسن HPV برای چه مدت قادر است از بدن محافظت کند؟

 

مطالعات نشان داده است که واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل حداقل به مدت ۱۰ سال در برابر عفونت HPV محافظت می کند. اگرچه کارشناسان انتظار دارند که این محافظت برای مدت زمان طولانی تری ادامه یابد.

 

اما از آنجا که واکسن HPV در برابر انواع HPV که می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند محافظت نمی کند، مهم است که همه زنانی که واکسن HPV دریافت می کنند؛ پس از رسیدن به سن ۲۵ سالگی، مرتباً غربالگری دهانه رحم را نیز انجام دهند.

 

 

تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا

 

اگر قبلاً عفونت HPV داشته باشیم، واکسن می تواند آن را درمان کند؟پاسخ منفی می باشد. اگر قبلاً به عفونت HPV مبتلا شده اید، دریافت واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل  نمی تواند آن را درمان کند. با این وجود می تواند شما را در برابر ابتلا به انواع دیگر HPV محافظت کند. در صورتی که به عفونت HPV مبتلا هستید، با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید چه آزمایشات یا درمانی نیاز دارید.

 

 

آیا در صورت دریافت واکسن HPV، باز هم لازم است آزمایشات Pap / HPV را انجام دهیم؟

 

بله. آزمایش پاپ اسمیر هنوز هم راهی مهم برای یافتن و پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل در برابر انواع اچ پی وی که می توانند باعث سرطان شوند بدن را محافظت نمی کند. بنابراین انجام آزمایشات Pap / HPV برای یافتن هرگونه تغییر سلول که منجر به سرطان دهانه رحم می شود همچنان مهم است.

 

 

چگونه واکسن hpv بزنیم

 

شما می توانید واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل را در بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی برنامه ریزی شده دریافت کنید. همچنین می توانید آن را از سایر کلینیک ها، بخش های بهداشتی و پرستاران و پزشکان خصوصی نیز، تهیه کنید. البته بیشتر مراکز درمانی این واکسن را در اختیار شما قرار می دهند.